یزدفردا: دبیر اجرایی یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار کرمان گفت: سوگواره امسال با حضور گروه‌های تعزیه از استان‌های قم، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی و قزوین برگزار می‌شود و از برخی استان‌ها دو گروه و در مجموع ۳۰۰ تعزیه‌خوان از سراسر کشور حضور خواهند داشت.

به گزارش یزدفردا: ثارالله انکوتی امروز هفتم خردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سوگواره ملی تعزیه هر ساله در ایام ارتحال امام خمینی (ره) برگزار می‌شود زیرا برگزاری این مجالس را مدیون امام و انقلاب می‌دانیم و امام تاکید داشتند که عزاداری‌های سنتی باید حفظ شود و جامعه تعزیه سعی کرده بر بصیرت جامعه بیفزاید.

وی با اشاره به اینکه تعزیه در واقع هنر شناخت شمر و امام زمانه است، افزود: هنر آیینی تعزیه به شناخت حق و باطل کمک می‌کند.

انکوتی بیان کرد: فضای روستای ده‌زیار در ایام برگزاری سوگواره، اربعینی است و شرکت‌کنندگان و میهمانان سوگواره با مشارکت مردم اسکان و پذیرایی می‌شوند و مردم عاشقانه پای کار مجالس امام حسین علیه السلام هستند و همکاری دارند.

دبیر اجرایی یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار کرمان با اشاره به پیش‌بینی فعالیت‌های فرهنگی در حاشیه سوگواره تعزیه اظهار کرد: اهدای خون، گلریزان برای آزادی زندانی غیرعمد و ... از جمله برنامه‌هاست و در ایام برگزاری سوگواره تعزیه هر شب حدود ۳۰۰۰ نفر جمعیت حضور دارند و با توجه به اینکه هدف از برگزاری سوگواره، زنده نگه داشتن سیره اهل بیت علیهم السلام است، در راستای حمایت از محرومان، قصد داریم زمینه آزادی یک نفر زندانی جرائم غیرعمد را امسال فراهم کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار امسال با حضور گروه‌های تعزیه از استان‌های قم، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی و قزوین برگزار می‌شود و از برخی استان‌ها دو گروه و در مجموع ۳۰۰ تعزیه‌خوان از سراسر کشور حضور خواهند داشت.

انکوتی با اشاره به اینکه برنامه زیارت مرقد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و بازدید از اماکن تاریخی مذهبی کرمان برای گروه‌های تعزیه استان‌های کشور در نظر گرفته شده، گفت: ۴۰ شب کار فضاسازی برای برگزاری سوگواره در حال انجام است و ثواب هر شب کار توسط جوانان روستای ده‌زیار به یکی از شهدا تقدیم می‌شود.

دبیر یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار با اشاره به برگزاری سوگواره از ۱۲ تا ۲۲ خردادماه در روستای ده‌زیار کرمان خاطرنشان کرد: سال گذشته از تمبر ملی سوگواره رونمایی شد.

روستای ده‌زیار در ۳۵ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان واقع است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا